Aktiviti Pembelajaran Untuk murid lemah menggunakan ABM yang telah dibuat.
Hasil Pembelajaran : Menyukat isipadu cecair menggunakan unit-unit bukan piawai.
Alat dan Bahan:Air,bekas aiskrim,jag air,botol minuman,mangkuk,cawan kertas milo,borang kumpulan dan kertas majong.
Langkah-langkah :
1) Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai lima orang ahli.
2) Murid diminta memilih seorang ketua kumpulan merangkap pencatat.
3) Guru memberikan setiap kumpulan sebuah bekas yang berisi air berwarna dan beberapa cawan kertas milo.
4) Guru memberikan penerangan kepada murid sebelum memulakan aktiviti.
5) Murid akan memulakan aktiviti dengan menganggar kapasiti cawan kertas milo bagi bekas yang berisi air.
6) Ketua kumpulan merangkap pencatat akan mencatat bilangan anggaran kapasiti cawan kertas milo ke dalam borang yang telah diberikan.
7) Selepas itu,pertandingan dimulakan dengan setiap ahli kumpulan akan menuang air dalam bekas ke dalam cawan kertas milo secara bergilir-gilir sehingga air di dalam bekas itu habis dituang ke dalam cawan kertas. Pencatat akan merekod ukuran atau bilangan cawan kertas yang sebenar di dalam borang yang telah diberikan kepada pencatat.
8) Murid berbincang bersama ahli kumpulan untuk merekod penemuan mereka dalam penyataan di bawah jadual yang telah disediakan.
Contoh : Isipadu air di dalam bekas aiskrim adalah sama dengan kapasiti............ cawan kertas milo.
9) Pencatat merekod kesemua maklumat yang diperolehi ke dalam jadual di atas kertas majong yang telah ditampal di dinding agar semua murid dapat melihat hasilnya.
10) Murid diminta untuk berbincang mengenai kesemua bekas tersebut ( botol minuman,jag air,bekas aiskrim dan mangkuk ),yang mana satu mempunyai kapasiti paling kecil dan paling besar.
Penglibatan murid sepanjang aktiviti berlangsung :
ABM yang digunakan oleh murid. Setiap kumpulan diberikan sebuah bekas yang berisi air yang berwarna serta beberapa cawan kertas milo. | Murid berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk membuat anggaran kapasiti cawan kertas berdasarkan air di dalam bekas. Pencatat merekod ke dalam borang yang diberikan. |
3) | Ahli kumpulan yang sedang menunggu giliran untuk menuang air ke dalam cawan kertas milo. |
Setelah selesai,pencatat akan mengisi jadual di atas kertas majong yang ditampal di hadapan untuk dilihat oleh semua murid. |
Aktiviti Pembelajaran Untuk murid cemerlang menggunakan ABM yang telah dibuat.
Hasil Pembelajaran : Menyukat isipadu cecair menggunakan pengukuran piawai.
Alat dan Bahan :Air bewarna,bekas aiskrim,jag air,besen,borang kumpulan dan kertas majong.
Langkah-langkah :
1) Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai lima orang ahli.
2) Murid diminta memilih seorang ketua kumpulan merangkap pencatat.
3) Guru memberikan setiap kumpulan sebuah bekas yang berisi air berwarna dan beberapa silinder penyukat.
4) Guru memberikan borang untuk dilengkapkan kepada setiap kumpulan.
5) Guru memberikan penerangan kepada murid sebelum memulakan aktiviti.
6) Murid akan memulakan aktiviti dengan menganggar isipadu cecair dalam unit liter bagi bekas yang berisi air.
7) Ketua kumpulan merangkap pencatat akan mencatat anggaran ukuran dalam liter ke dalam borang yang telah diberikan.
8) Selepas itu,pertandingan dimulakan dengan setiap ahli kumpulan akan menuang air dalam silinder penyukat secara bergilir-gilir sehingga air di dalam bekas itu habis dituang ke dalam silinder penyukat. Pencatat akan merekod isipadu cecair (dalam liter) yang sebenar di dalam borang yang telah diberikan kepada pencatat.
9) Murid berbincang bersama ahli kumpulan untuk merekod penemuan mereka dalam penyataan di bawah jadual yang telah disediakan.
Contoh : Isipadu air di dalam bekas aiskrim adalah ........... liter.
10) Pencatat merekod kesemua maklumat yang diperolehi ke dalam jadual di atas kertas majong yang telah ditampal di dinding agar semua murid dapat melihat hasilnya.
11) Murid diminta untuk berbincang mengenai kesemua bekas tersebut ( jag air,bekas aiskrim dan besen ),yang mana satu mempunyai isipadu yang paling banyak dan paling sedikit.
12) Guru membimbing murid memahami unit matrik bagi isipadu cecair dan menunjukkan mereka bahawa 1 liter bersamaan dengan 1000 mililiter.
Penglibatan murid sepanjang aktiviti berlangsung :
No comments:
Post a Comment